Het verschil tussen Facebook bedrijfs en groeps pagina’s

Uw onderneming heeft hoogstwaarschijnlijk Facebook nodig, welk soort Facebook past het best bij uw onderneming?

FACEBOOK BEDRIJFSPAGINA’S

Op dit soort pagina’s worden alleen gegevens en blog artikelen van het bedrijf weergeven. Dit betekent dat uw facebook bezoekers alleen maar op deze pagina kunnen kijken voor nieuws, en de pagina kunnen liken.
Als uw bedrijf een artikel plaatst op deze facebook pagina, zullen de bezoekers die deze pagina geliked hebben het desbetreffende artikel in hun nieuwsfeed krijgen op facebook.
Ook valt dit soort pagina’s te implementeren in uw website. U kunt een budget toewijzen aan een artikel, zodat dit artikel wordt gelezen door potentiele klanten die nog niet bekend zijn met uw bedrijf (dit is naar mijn mening heel belangrijk voor groei). Dit kan al vanaf 9 euro per artikel als u dit zelf instelt per artikel.

FACEBOOK GROEPSPAGINA

Dit valt onder 1 woord te omschrijven: ‘Community’.
Bij een groeps-pagina staat het communiceren binnen de groep centraal. Uw doelgroep kan lid worden van deze facebook pagina, en hierop berichten/oproepen plaatsen (indien deze geaccepteerd is door een administrator).
Er kunnen net zoals een bedrijfspagina artikelen op geplaatst worden. Het nadeel hiervan is dat een groeps-pagina geen invloed heeft op de google positie van uw website, en een bedrijfspagina wel. Ook kan er geen feed op uw website gezet worden van deze groep.

Onderhoud facebook groeps pagina

Een groeps-pagina kan veel tijd in beslag nemen om te beheren. Leden hiervan moeten namelijk constant in de gaten gehouden worden of ze geen vervelende reacties geven op geplaatste berichten. Reacties hebben namelijk geen goedkeuring voor af nodig.

Mijn ervaring met groeps-pagina’s is wel dat het doorbrekend kan zijn. Als voorbeeld neem ik mijn moeder die een jaar geleden een teckel(hond) groeps-pagina is begonnen op facebook genaamd ‘geteckelde teckels’. Dit begon als een kleine interesse groep, maar is ondertussen het afgelopen jaar naar een enorme community gegroeid van 2100 leden. Mijn moeder kon dit zelf niet meer alleen beheren, en heeft dus nu meerdere beheerders aangewezen die nu er voor zorgen dat alles op de groeps-pagina goed loopt.
Een bedrijfspagina daarin tegen is niet moeilijk te onderhouden, maar zal ook weinig discussie veroorzaken.
U kunt voor uw onderneming beide soorten Facebook pagina’s aanmaken. Maar bij de meeste ondernemingen zijn groeps-pagina’s overbodig.
Overigens raad ik een Facebook bedrijfspagina zeer aan voor iedere onderneming.